Kontenery morskie uważane są za nieodłączny element współczesnego transportu morskiego. Są to dużych rozmiarów metalowe skrzynie, które charakteryzują się standaryzowanymi wymiarami. Ich główną funkcją jest przewożenie drobnicowych towarów, jednakże sprawdzą się także w wielu innych zastosowaniach. Czym są kontenery uniwersalne ogólnego przeznaczenia? Czym wyróżniają się konstrukcje z otwartym dachem? Co powinniśmy wiedzieć na temat kontenerów z otwartym dachem i bokiem? Dlaczego sprzęt chłodniczy cieszy się coraz większą popularnością? W jaki sposób zbudowane są kontenery? W celu uzyskania odpowiedzi na te pytania serdecznie zapraszamy do lektury poniższego artykułu wszystkich zainteresowanych czytelników.
Czym są kontenery uniwersalne ogólnego przeznaczenia?
Na dzień dzisiejszy zdecydowanie największą popularnością cieszą się kontenery morskie 40 uniwersalne, które mają ogólne przeznaczenie. W sposób szczególny zalecane są do przewożenia ładunków drobnicowych. Możliwa jest ich modyfikacja, w konsekwencji nic nie stoi na przeszkodzie, aby w kontenerach przewozić ładunki luzem w formie sypkiej bądź ciekłej. Przykładowo ładunki sypkie ładowane są pneumatycznie. Do wyładunku wykorzystuje się urządzenia pneumatyczne i naczepę kontenerową, która znana jest powszechnie jako wywrotka.
Kontenery z otwartym dachem – czym się wyróżniają?
Kolejnym rodzajem kontenerów są te z otwartym dachem. Z reguły stosuje się je, kiedy zdecydujemy się na przewożenie ładunków, które są wyższe niż wysokość danego kontenera. Okażą się również strzałem w dziesiątkę, kiedy towary ładowane są od góry przy użyciu dźwigów. Należy bowiem pamiętać, że nie wszystko możemy załadować przez drzwi ze względów manipulacyjnych. Zarówno podłoga, jak i ściany boczne posiadają specjalistyczne uchwyty mocujące. Dach w zdecydowanej większości przypadków okrywany jest za pomocą plandeki, która to wyposażona jest w linkę z celnym zamknięciem. Element ten jest stalowy i waży około 500 kilogramów. Otwór drzwiowy charakteryzuje się natomiast tym, że ma demontowaną belkę górną. Podczas transportowania ładunków, których wysokość jest większa niż cały kontener, możliwe jest umieszczenie przedmiotu pionowo, jednakże wiąże się to bezpośrednio ze zmniejszeniem ładownej szerokości. Tego typu kontenery zaliczane są do sprzętu specjalistycznego. Z reguły musimy je zamawiać i liczyć się z tym, że koszt będzie nieco wyższy. Jako ciekawostkę warto przytoczyć, że kontenery z otwartym dachem coraz częściej używane są do transportowania towarów sypkich. Towar jest bowiem zasypywany z góry, natomiast do wyładunku używa się specjalnych wywrotek. Istnieją również kontenery, które mają otwarte jedynie boki.
Co powinniśmy wiedzieć na temat kontenerów z otwartym dachem i bokiem?
Dość często stosowane są również kontenery, które wyróżniają się otwartym bokiem i dachem jednocześnie. Są one przystosowane do przewożenia ładunków, których wymiary uniemożliwiają wykorzystanie tradycyjnych rozwiązań. Silna konstrukcja podłogi i sztywno osadzone ściany to gwarancja mocowania, piętrzenia towaru i jego odpowiedniego zabezpieczenia. Warto wspomnieć, że zarówno podłoga, jak i wzdłużne belki posiadają wiele uchwytów mocujących. Decydując się na przedmioty wykonane na zamówienie, możemy pokusić się o kłonice – z jednej strony ograniczają one szerokość ładunku, jednakże z drugiej w dużym stopniu ułatwiają mocowanie. Tego typu kontenery charakteryzują się dość grubą podłogą, bowiem wynosi ona od 30 cm do nawet 60 cm.
Dlaczego kontener chłodniczy cieszy się coraz większą popularnością?
Ostatnimi czasy coraz większą popularnością cieszą się kontenery chłodnicze. Służą one przede wszystkim do transportowania ładunków, które wymagają od nas stałej temperatury. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że ściany mają konstrukcją przekładową – są wypełnione specjalną pianką poliuretanową. Wewnątrz utrzymywana jest stała temperatura w przedziale od -25 do 25 stopni Celsjusza. Rozwiązanie to cieszy się dużą popularnością, ponieważ możliwe jest przewożenie towarów, które wymagają stałych warunków temperaturowych, przez co zwiększają się możliwości transportu morskiego.
W jaki sposób zbudowane są kontenery?
Wiele osób przynajmniej raz w życiu spotkało się z tą ogromną skrzynią prostopadłościenną. Niekiedy osiąga ona wielkość małego budynku. Widoczne są takie elementy, jak chociażby ściana, podłoga, dach, drzwi. Ważne są również zaczepy mocujące. Kontener składa się przede wszystkim z podstawy i słupków narożnych. Rama budowana jest wzdłuż nośnych belek, dźwigarów poprzecznych. Jeśli chodzi o podłogę kontenera, to jest ona odpowiedzialna za przejmowanie masy ładunku. Jej kluczową funkcją jest wytrzymywanie manewrującej układarki z towarem. Na podłodze znaleźć można wcześniej wspomniane uchwyty. Zdecydowanie najbardziej wytrzymałą częścią poszczególnych kontenerów są słupki narożne z narożami zaczepowymi. Konstrukcja posiada również podwójne drzwi, które wyróżniają się wodoszczelnością- są one zamykane na kilka zamków.