Media społecznościowe wciąż mają ogromny potencjał marketingowy. Dobrze zaplanowana i sprawnie prowadzona strategia komunikacje może pomóc w budowaniu długofalowych relacji z klientem, jak i renomy marki. Możliwości wykorzystania Facebooka jest wiele, jednak to, w jaki sposób je wykorzystamy, zależy przede wszystkim od profilu firmy i branży w jakiej działa.
Platforma Facebook nieustannie rozwija swoje narzędzia, wzbogacając portal o coraz to nowe możliwości. Stawia to przed przedsiębiorcami duże możliwości wyprzedzenia konkurencji w wirtualnym wyścigu o rzeczywistego klienta. Jak jednak wykorzystać marketingowe możliwości Facebooka i czy tak naprawdę Twoja firma musi tam być?
Twoja konkurencja jest na Facebooku
Na Facebooku swoje strony ma już ponad 65 milionów firm. To bardzo dużo, więc istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że w tym gronie znajdują się Twoi konkurenci z branży. Dobrze prowadzony marketing na Facebooku może przynieść duże korzyści bez względu na reprezentowaną gałąź biznesu. Wyobraź sobie sytuację, że prowadzisz niewielki bar gastronomiczny np. Pizzerię w Warszawie. Podczas spotkania pewnej grupy znajomych pada propozycja by zamówić pizzę. W pierwszej kolejności zaglądają oni na Facebook żeby sprawdzić jaka pizzeria jest otwarta w okolicy oraz jakie ma opinie. Okazuje się, że w okolicy są tylko dwie pizzerie – Twoja i konkurencyjna. Z tym, że Ciebie nie znajdą na Facebooku, ponieważ nie założyłeś tam firmowego profilu. Wybór pada, więc na konkurencję a Tobie przechodzi zamówienie koło nosa. Sama obecność firmy na Facebooku uwiarygadnia jej istnienie, warto więc posiadać firmowy profil nawet jeśli nie planujesz jeszcze działań marketingowych na facebooku.
Możliwość poznania swojej grupy odbiorców
Planując jakiekolwiek działania marketingowe, jednym z pierwszych kroków jest określenie grupy docelowych odbiorców. To krok bardzo oczywisty, ale w wielu firmach stanowi to duże wyzwanie, ponieważ często nie jest takie proste. Przykładowo prowadząc salon z biżuterią dla kobiet, kto jest w Twojej grupie docelowej? Na pierwszą myśl przychodzą oczywiście kobiety. I tutaj powinno paść pytanie: ale jakie? Czy będą to kobiety z większych czy mniejszych miejscowości? Młodsze czy też starszy? A może w grupie docelowej powinni znaleźć się jednak mężczyźni, ponieważ to oni często kupują biżuterie dla Swoich żon, matek oraz partnerek. Dzięki obecności firmy na Facebooku można lepiej poznać Swoją grupę docelową, często z imienia i nazwiska. Kiedy jakaś osoba lajkuje dany post czy też piszę zapytanie w wiadomości prywatnej warto przejrzeć jej profil by dowiedzieć się więcej.
Kiedy już dowiemy się więcej o potencjalnym kliencie możemy łatwiej, skuteczniej i taniej trafić do niego z mocno spersonalizowanym komunikatem marketingowym. Unikniemy tak zwanego ‘przepalania budżetu’, który często obserwowany jest podczas kampanii telewizyjnych. Wówczas jedna reklama, z jednym komunikatem trafia do bardzo wielu ludzi, z których większość – niestety – nie jest zainteresowana Naszymi produktami. Rozbudowane narzędzia marketingu na Facebooku pozwalają wyświetlić osobną reklamę starszym kobietom z małego miasta, młodszym dziewczynom z dużego miasta jak i mężczyznom, którzy chcą kupić prezent dla kobiety. Tak przygotowana komunikacja sprawi, że zwrot z inwestycji na reklamę będzie większy.
Buduj społeczność odbiorców swojej marki
Wspominając o marketingu na Facebooku coraz częściej mówi się o budowaniu społeczności odbiorców i komunikacji z nimi niż prowadzeniu mocno sprzedażowych działań. Klienci obecnie są coraz bardziej świadomi, w prosty sposób mogą wyszukać w internecie wiadomości na temat danego produktu czy też firmy, a także z łatwością porównać ceny u kilku dostawców. Stąd przekonania, że lepiej jest zaprzyjaźnić się z klientem, który będzie do Nas wracał niż po prostu mu coś sprzedać. Jak wykorzystać tą wiedzę w działaniach marketingowych na Facebooku? Warto przede wszystkim postawić na komunikację z klientem a nie monolog. Warto angażować Naszych klientów konkursami np. na hasło reklamowe w zamian za atrakcyjne nagrody czy też rabaty. Dodatkowo w segmencie usług coraz większą popularność zdobywa marketing oparty na edukacji klienta. Proponując mu jakąś usługę np. aplikację dostarczamy mu również duże zasoby wiedzy jak dobrze wykorzystać aplikacje. Powoduje to nie tylko budowanie wizerunku eksperta, ale także pozwala nawiązać pozytywne relacje z klientem.
Ludzie obserwujący profile na Facebooku chcą zobaczyć po drugiej stronie ludzką twarz. Warto, więc nie ograniczać się jedynie do prostych komunikatów branżowych a wręcz czasem zażartować czy też wrzucić zdjęcia z firmowej imprezy integracyjnej. W myśl koncepcji human to human, klient nie chce nawiązać relacji z firmą tylko z pracownikiem, który będzie jego partnerem a nie tylko sprzedawcą. Zarządzając marketingiem firmy na Facebooku powinniśmy mieć to uwadze przy tworzeniu postów i komunikatów wysyłanych obecnym lub potencjalnym klientom.